Mértékkel jobb – a tudatos alkoholfogyasztás nyáron különösen fontos

„Csak még egy, és máris más a helyzet” – a nyári kampány célba ért: a kutatás szerint, akik találkoztak az üzenettel, szignifikánsan nyitottabbak a változtatásra

Budapest, 2025. szeptember 25. – A Magyar Szeszipari Szövetség és Terméktanács (MSZSZT) nyári szemléletformáló kampánya a mértékletes alkoholfogyasztás fontosságára hívta fel a figyelmet a 18-49 évesek körében. A kampány hatását egy két hullámban, a kampány előtt és után, azonos módszertannal elvégzett reprezentatív kutatás igazolta vissza: a nyári időszakban többen és többet isznak, ugyanakkor egyre többen döntenek tudatosan – különösen azok, akik találkoztak a kampány üzeneteivel.

Kutatásból kampány, kampányból változás

A kampány egy országos, reprezentatív kutatással indult, amely pontos képet adott a magyarok alkoholfogyasztási szokásairól. Az MSZSZT ezt az adatbázist használta kiindulópontként, hogy célzott, releváns üzenetekkel szólítsa meg a 18-49 éves célcsoportot.

A kutatásból kiderült:

  • a magyarok egy alkalommal átlagosan 2,4 italt** fogyasztanak,
  • a nyári időszakban – különösen a fiatalok és a nők körében – nő az alkalmanként fogyasztott mennyiség,
  • a társasági események, fesztiválok és bulik jelentősen befolyásolják a szeszes ital fogyasztási szokásokat.

Ezekre a megállapításokra reagálva indult el a kampány, amelynek célja az volt, hogy a nyári időszakban is tudatos döntésekre ösztönözze az alkoholt fogyasztókat.

„Csak még egy, és máris más a helyzet” – a kampány szlogenje és célja

A kampány központi üzenete – „Csak még egy, és máris más a helyzet” – egy olyan hétköznapi helyzetet ragad meg, amelyet szinte mindenki ismer: amikor egy társasági eseményen elhangzik a „csak még egy” mondat. A szlogen célja, hogy felhívja a figyelmet arra, hogy sokszor éppen az a „még egy” pohár az, ami átbillentheti az embert a mértékletesség határán, és máris más lesz a helyzet, akár a másnap, akár a döntések, akár a közérzet szempontjából.

Az üzenet a megelőzésre és az önreflexióra épített, és a kampány során Facebookon, Instagramon, TikTokon, valamint az italmertek.hu weboldalon jelentek meg a kreatív tartalmak, edukációs posztok és az influencerek személyes történetei. A kampányban közreműködtek: Csingisz Dordzsceren, Huszár Henrik, Lackner Lala és Nagy Emma, akik saját példáikon keresztül mutatták be, hogyan lehet felelősen, mértékkel élvezni a közös pillanatokat.

A kampány hatása: a szemléletformálás működik

A kampány zárásaként végzett, az indító kutatással megegyező módszertanú felmérésből kiderült:

  • a nyári fesztiválszezon hatására az átlagos alkalmankénti mennyiség 2,5 italra** nőtt – különösen a fiatalok (18-29 évesek) és a nők körében,
  • a többség fontosnak tartja a felelős alkoholfogyasztást, és mértékletesnek is tartja magát. Az alkoholmentes italokat is választók aránya 61%-ról 73%-ra emelkedett.

A legfontosabb eredmény azonban az, hogy a kampánnyal találkozók háromszor nagyobb arányban (70%) gondolkodtak el alkoholfogyasztási szokásaikon, mint azok, akik nem találkoztak vele (22%). A változtatásra való nyitottság is kiugró: a kampányt ismerők 71%-a érezte magát ösztönözve, szemben a kampányt nem ismerők 32%-ával.

„Szeszes italokkal foglalkozó szervezetként különösen fontos számunkra, hogy ne csupán termékekről, hanem felelős döntésekről is szóljunk. Az alkoholfogyasztás egyéni választás, amely tudatosságot és mértéktartást igényel. Mi pedig abban kívánunk támogatást nyújtani, hogy ez a döntés valóban átgondolt legyen. Évek óta azon dolgozunk, hogy a mértékletesség ne tiltásként, hanem értékként jelenjen meg a társadalmi gondolkodásban. Idén nyáron is a fiatalok alkoholfogyasztási szokásaira helyeztük a fókuszt, hiszen ebben a korosztályban különösen fontos, hogy kialakuljon a tudatos hozzáállás. A spiritsEUROPE támogatásával megvalósított kampányunk eredményei azt mutatják, hogy a társasági élmény és a tudatosság egyre hangsúlyosabbá válik a fiatalok körében, a mértékletes alkoholfogyasztás pedig egyre inkább trendként jelenik meg.” – mondta Nagy András, az MSZSZT igazgatója.

További információk a kampányról:

Web: https://italmertek.hu/
Instagram: https://www.instagram.com/italmertek/
Facebook: https://www.facebook.com/italmertek

 

* 300 fős, online önkitöltős kérdőívvel készült felmérés, amely az ittelmondhatod.hu közösségi panelen belül, a 18-49 éves magyar internetezők körében, reprezentatív mintával készült. A kampányindító kutatás adatgyűjtése 2025. március 27. és április 3. között, a záró kutatás 2025. szeptember 4-11. között zajlott.

**Egy ital/alkoholegység lényegében 1 korsó sörnek, 2 dl bornak vagy 5 cl röviditalnak felel meg, azaz 1 dl sör 0,2 italnak, 1 dl bor 0,5 italnak és 1 cl rövidital 0,2 italnak számít.

Üdvözöl a Magyar Szeszipari Szövetség! A weboldalt csak 18. életévüket betöltött személyek látogathatják.

Elmúltál 18?

Elköteleztük magunkat a felelős alkoholfogyasztás mellett és nem támogatjuk az alkoholfogyasztást 18 év alatt. 
Kérjük Honlapunk tartalmait is csak 18 éven felüliekkel oszd meg. 
A jelen űrlap elküldésével elfogadod a weboldal házirendjét, valamint adatvédelmi és cookie irányelveit. 
Ez a weboldal cookie-kat használ. A részletekért olvasd el a Házirend és adatkezelési szabályzatunkat.