Rafa Nadal & Bacardi - Felelős bajnokok

Italmérték program

Italmérték program

Az 'ITALMÉRTÉK' program a Magyar Szeszipari Szövetség és Terméktanács Kultúrált Alkoholfogyasztás Tagozatának non-profit kezdeményezése.

A program célja, hogy megváltoztassa a magyarországi alkoholfogyasztási szokásokat és elterjessze a felelősségteljes és mérsékelt alkoholfogyasztást. Az 'Italmérték' program olyan ismeretterjesztő és felvilágosító tevékenységekből áll, amelyek befolyással lehetnek a hazai italozási kultúrára csökkentve ezáltal a káros mennyiségű alkoholfogyasztást és pozitív hatást gyakorolva az alkohol okozta esetleges egészségügyi és társadalmi kockázatokra.

Az 'Italmérték' program 2010-ben indult a Magyar Szeszipari Szövetség és Terméktanács tagvállalatainak kezdeményezésére, egyenes folytatásaként az ún. HAFRAC (Magyar Szövetség a Felelős Alkoholfogyasztásért) programnak.

Italmérték? Lapozz tovább!

Tovább

Felelős felszolgálás - Megelőző és kockázati tényezők

2016. október 31. 16:39

Skóciában 2005-ben felmérést végeztek az engedélyezett helyeken felmerülő alkohollal összefüggő problémák tényezőinek megvizsgálására, mint amilyen a részegség vagy az erőszak.
Az eredmények párhuzamosak más tanulmányokéval, mint például Kanadában, az USÁ-ban, Ausztráliában és Új -Zélandon folytatottakéval. Arra jutottak, hogy egy sor olyan tényező van, amely segíthet a problémák megelőzésében a vendéglátóhelyeken, és van egy sor tényező, amely növeli e problémákat. Egyetlen faktor sem okoz vagy szüntethet meg problémát önmagában, de a megelőző tényezők kombinációja, és annak biztosítása, hogy a lehető legkevesebb kockázati tényező álljon fenn, a problémák nagyfokú csökkentésének eszköze lehet.
 
Megelőző tényezők:
• zsúfoltság, túlzott tömeg elkerülése
• nem megfelelően viselkedő személyek (pl. ittas vagy kiskorú) belépésének vagy kiszolgálásának megtagadása
• magas tisztasági és fenntartási minőség
• barátságos személyzet
• gyors és hatékony kiszolgálás
• utolsó rendelési lehetőség többszöri bejelentése
• a vendégkijárat fenntartása
• vendégek ellenőrzése, ideértve a bejáratot, a bárt és a kijáratot,
• ételkínálat ajánlása (rendes étkezés és snack)
• ülővendégek magasabb aránya
• felelős kiszolgálásban képzett személyzet
• méltányos árú soft drinkek kínálata
• megfelelő kommunikáció az alkalmazottak között
 
Mindezen tényezők azt jelentik, hogy nagyobb az esély a pihent, szociális fogyasztásra.
 
Kockázati tényezők
• ellenőrizetlen pool asztalok,
• TV, amelyben agresszív, offenzív, szexuális vagy ittas jeleneteket mutatnak,
• zene, amelyben sok az offenzív kifejezés vagy szexuális szókimondó szöveget tartalmaz,
• zsúfoltság bárhol a helyszínen (ajtónál, pultnál, lépcsőnél, wc-nél, tánctéren, stb.),
• álló vendégek nagyobb aránya,
• ittas vagy kiskorú személyek belépésének engedélyezése vagy kiszolgálása,
• hányás,
• drogárusítás vagy drogfogyasztás,
• ittas személyek a helyszínen,
• a vendégekkel agresszíven vagy ellenségesen viselkedő személyzet,
• agressziót engedő vagy konfliktust szemlélő személyzet,
• személyzet, amely verekedés esetén egyszerűen kiküldi a verekedőket az utcára,
• a személyzet késedelmes beavatkozása az ilyen helyzetekbe,
• vendégek dupla kiszolgálása záróra előtt vagy záróra utáni kiszolgálás,
• füstös hely vagy nem megfelelő szellőztetés,
• erős zaj vagy mozgás,
• a pult letörlésének, az asztalok illetve a WC takarításának hiánya
nyíltan szexuális vagy szexuálisan versengő tevékenység (pl. heccelés)
• házon belüli akciók vagy olyan szórakoztatás, amely az alkoholra és a „szexi táncra” épül
 
 
Összefoglalva, azon helyszínek, ahol magasak a minőségi követelmények, amelyek tiszták és rendesek és ahol kontrollálják a vendégkör viselkedését, nagyobb eséllyel lesz jó atmoszférájú és könnyebben megelőzhetőek lesznek a problémák.