Spirits.EU - Fiatalkorúak és az alkohol

Italmérték program

Italmérték program

Az 'ITALMÉRTÉK' program a Magyar Szeszipari Szövetség és Terméktanács Kultúrált Alkoholfogyasztás Tagozatának non-profit kezdeményezése.

A program célja, hogy megváltoztassa a magyarországi alkoholfogyasztási szokásokat és elterjessze a felelősségteljes és mérsékelt alkoholfogyasztást. Az 'Italmérték' program olyan ismeretterjesztő és felvilágosító tevékenységekből áll, amelyek befolyással lehetnek a hazai italozási kultúrára csökkentve ezáltal a káros mennyiségű alkoholfogyasztást és pozitív hatást gyakorolva az alkohol okozta esetleges egészségügyi és társadalmi kockázatokra.

Az 'Italmérték' program 2010-ben indult a Magyar Szeszipari Szövetség és Terméktanács tagvállalatainak kezdeményezésére, egyenes folytatásaként az ún. HAFRAC (Magyar Szövetség a Felelős Alkoholfogyasztásért) programnak.

Italmérték? Lapozz tovább!

Tovább

Felelős felszolgálás - Megelőzés

2016. november 05. 10:49

Azon helyek, ahol alkoholt árusítanak, a helyi közösségnek is részei, és ennek megfelelően szociális felelősség terheli őket. Néhány országban olyannyira fontossá vált ez a terület, hogy törvényben került szabályozásra.
A bűncselekmények és rendzavarások megakadályozása sok területet magában foglalhat, a rendzavaró viselkedéstől az ittas járművezetésen keresztül a fizikai támadásig. Először is azt kell végiggondolnia, hogy mely magatartások okoznak a legnagyobb eséllyel problémát vagy melyek minősülnek bűncselekménynek abban az országban, ahol dolgozik.
 
Magas követelmények fenntartása révén, és a nemkívánatos magatartást tanúsító személyek be nem engedésével már eleve sok problémát megelőz. Fontos azonban, hogy figyelje a problémás helyzetekre utaló jeleket és megpróbálja megelőzni azokat. Léteznek bevált gyakorlatok is, amelyeket ön is bevezethet:
 
Incidens-napló: ez egy feljegyzés/napló bármely megtörtént incidensről, mint például a viták vagy verekedések, annak érdekében, hogy beazonosítható legyen bármely probléma, és így az elkerülhető legyen a jövőben. Ez ugyanakkor pontos képet ad a cégkommunikációhoz és bármely hatósághoz való továbbításhoz, amelynek részletes leírásra van szüksége. A naplót kéznél kell tartani, úgy, hogy mindenki tudja, hol találja. A régieket el kell raktározni annak érdekében, hogy bármely esetleges jövőbeni jogi eljárásban felhasználhatók legyenek.
 
Elutasítási könyv: ez olyan személyekről szóló feljegyzés, akik kiszolgálását megtagadta mert kiskorúak vagy részegek, illetve bármely más ok miatt. Ez a feljegyzést később a vezető aláírja és a feljegyzés mutatja, hogy Ön betartja a jogszabályokat. Abban is segíthet, hogy bármely tipikus problémahelyzetről képet alkothassunk.
 
Kockázatfelmérés: néhány országban ezt muszáj elvégezni az egészségügyi és biztonsági jogszabályoknak való megfelelés céljából. Ugyanakkor abban az esetben is, ha jogszabály nem teszi kötelezővé, bevált gyakorlat lehet rendszeres jelleggel körbejárni a munkahelyét, feljegyezni minden lehetséges veszélyt és ezt követően kidolgozni, hogy hogyan lehet ezeket a kockázatokat a legkisebbre csökkenteni. Ne felejtse, mennyiben más lehet csúcsidőben, amikor a helyszín tele van emberekkel. A fogyasztók maguk is veszélyforrást jelenthetnek.
 
Italos játékok/rövidital-politika: vannak olyan alkoholfogyasztási stílusok és termékek, amelyek önmagukban is felelőtlen fogyasztási módokhoz vezethetnek. Az italos játékok, ahol a vendégek „húzóra” isznak vagy többet isznak, mint rendes körülmények között tennék, veszélyes lehet és részegséghez vezethet. Néhány ital, mint a röviditalok, amelyek nagyon erősek, célja, hogy lerészegítse az embert. Felteheti magának a kérdést, hogy az ilyen italok felszolgálása minősülhet-e bármikor is felelősnek. Jó ötlet politikát bevezetni arról, hogy milyen italokat árusít és hány ilyen erős alkoholt vásárolhatnak az egyes vendégek. Munkahelyén politikának kell lenni arról is, hogy mi a teendő, miként kontrollálhatóak az Ön vendéglátóhelyén az olyan dolgok, mint az italos játékok
 
Reklámok vagy „Happy hours”: soha nem jó gyakorlat úgy hirdetni az alkoholt, hogy „igyál meg, amennyit csak tudsz egy meghatározott összegért vagy időszak alatt”. Az ilyen reklámok csak a részegségre és annak járulékos problémáira bíztatnak.
 
Záróra-stratégia: Ez a legjobb bevált gyakorlat egy vendéglátóhelyen arra, hogy a legkisebbre csökkentse a problémákat zárórakor. Mivel ez az az időszak, amikor a legtöbb incidens történik, ezt a politikát óvatosan végig kell gondolni és mindig követni kell a gyakorlatban.
 
A nagy vendéglátóhelyek, mint az éjszakai zenés szórakozóhelyek megtervezhetik a vendégek eloszlatását is annak biztosítása érdekben, hogy biztonságos és rendezett módon távozzanak az emberek és ezzel csökkentsük a „forgalmi dugók” és egyéb problémák lehetőségét. Az eloszlatási politika egy példájáról lásd www.beda.org.uk