Rafa Nadal & Bacardi - Felelős bajnokok

2-3-4-0 program

2-3-4-0 program

Sokszor kérdezik, mi az a felelősségteljes alkohol fogyasztás, ki iszik mérsékelten, úgy, hogy az az egészséget nem károsítja.

A mértékletes alkoholfogyasztásra nincs pontos kritérium-rendszer vagy definíció. Az az alkoholfogyasztás tekinthető mérsékeltnek, amely nem okoz sem egészségügyi problémát az alkoholt fogyasztó személynek, sem társadalmi problémákat szűkebb és tágabb közösségének. Azt is lehet mondani, hogy ez még az a mérték, amelynél az alkohol fogyasztása úgy élvezhető, hogy nem növeli lényegesen annak kockázatait.

A mértékletes fogyasztás személyre szabottan változó mértéket jelent a nem, az életkor, az életvitel, az egészségi állapot és sok más tényező függvényében, hiszen ezek mind befolyásolják az alkohol emberi szervezetre gyakorolt hatását.

A 2-3-4-0 program ezt a mérsékelt és kultúrált alkoholfogyasztást hivatott segíteni.

2340? Lapozz tovább!

Tovább

Az alkohol és az ünneplés

2016. december 01. 14:58

Akárhogy is nézzük, az év vége – akár családi, akár céges környezetben – az ünneplésről, nagy vacsorákról, összejövetelekről szól, ahol természetesen szép szerep jut az alkoholnak is. Nem jó kimaradni ezekből a bulikból, és az sem lehet jó érzés, ha mindenki alkoholt iszik, mi pedig csak limonádét szürcsölgetünk. Egy biztos azonban, nem túl jó ötlet átesni a ló túlsó felére, így ha tényleg jól akarjuk érezni magunkat, elengedhetetlen az únos-untalan emlegetett mértékletesség és tudatosság.

 

De mégis hogyan?

5 ünnepi tipp

 

1. Alkoholmentes esték

A tudatosság azt is jelenti, hogy nagyjából tudjuk, hogy pl. egy adott héten milyen bulik, céges rendezvények várnak ránk. Ha ezt tudjuk előre, akkor igyekezzünk már hét elején elhatározni, hogy legyenek abszolút alkohol-mentes estéink, lehetőleg minimum 3-4 egy héten.

 

2. Csak vacsorához iszunk

Ha azon kapjuk magunkat, hogy már harmadszor lógunk ki a karácsonyi piacra forraltborozni az ebédszünetben, akkor jobb, ha összeszedjük magunkat, és betartjuk azt az egyszerű szabályt, hogy csak a vacsorához iszunk. Ennek a módszernek az is nagy előnye, hogy az étellel párosítva sokkal finomabbak az italok, kevésbé viseli meg szervezetünket az alkohol utóhatása (másnaposság).

 

3. Mocktail-ok vagy Virgin változatok

Nos, a koktélok nagyszerűek és csodásak, de lehet, hogy ha 3-4 koktélt döntünk le egymás után, akkor másnap átkozni fogjuk a fél világot. Ehelyett kérjünk alkoholmentes változatokat is: nagy előnye, hogy az ízvilága szinte ugyanaz, mint az alkoholos változatnak, tehát az élmény abszolút megvan, és mégsem ütjük ki magunkat.

 

4. Ne keverjünk mindent össze-vissza

Fokozottan igaz az, hogy ha többféle italt keverünk, nagyobb az esély, hogy elvetjük a  súlykot, és a másnapért sem leszünk igazán hálásak. Általában a buborékos italokat igyuk először, de akár maradhatunk is velük egész este. Ezeket semmiképpen ne keverjük más típusúakkal. Kétféle italnál semmiképpen ne válasszunk többfélét, és egyébként is ideális esetben 3-4 jól megválasztott ital bőven elegendő egy estére. Csak megbízható helyen vásároljunk!

 

5. Válasszuk inkább a laza italokat

Alapvetően a „lazább” italok sokkal jobb választásnak tűnnek, egy koktéllal vagy éppen forralt borral a kezünkben hosszabban el tudunk időzni, és kevésbé érezhetjük szükségét annak, hogy újra és újra töményeket/tüskéket emeljünk a szánkhoz, hogy tarthassuk a folyamatos „bulizás” látszatát. Egészségünk szempontjából is szerencsésebb választás, ha alacsonyabb alkoholtartalmú italokat fogyasztunk.

 

+1 Hidratálás

Az alkoholszintünket ugyan nem csökkenti, de a közérzetünkért sokat tehetünk azzal, ha alkoholfogyasztás közben folyamatosan hidratálunk.  A legjobb a tiszta víz, de klassz választás lehet az uborkás víz is. A nagyon cukros italok azonban az alkohollal együtt fejfájást okozhatnak.